sobota, 24. júla 2010

Rogan Josh

Rogan Josh je aromaticke kari. Vyznam nazvu tohto jedla je asi taky, ze Rogan znamena farba a Josh znamena vasen, horuce alebo cervene. Cervena farba je zasadna pre tento pokrm. V autentickom recepte ju dosiahnu pouzitim korena Ratan Jot (Alkanet Root). Je to bylina, ktora sa pestuje v Kashmire. Jej koren ma sytu cervenu farbu a v tomto jedle sa nahradza bud potravinarskou cervenou farbou alebo Kashmirskym chilli korenim, ktore je menej palive ako bezne chilli korenie a ma vyraznejsiu cervenu farbu.

Recepty sa znacne lisia v roznych regionoch. Pripravuje sa vsak zasadne len z jahnacieho, kozieho alebo baranieho masa, na oleji alebo ghee, so zmesou aromatickeho korenia a jogurtom. Na obohatenie stavy sa mozu pouzit aj zomlete mandle.




11100_4727




CO POTREBUJETE:

1kg jahnacieho alebo baranieho masa
stipka asafoetida
2cm x 2cm cerstvy zazvor
6-8 strucikov cesnaku (zalezi od velkosti)
1 azijsky suseny bobkovy list
sol
1dcl pohar bieleho nesladeneho husteho jogurtu
par blizien safranu
ghee
1/2 lyzicky paliveho chilli korenia alebo kajenskeho korenia (pouzila som Kashmiri chilli powder)

zomliet:
1 lyzica feniklovych semien
1 lyzicka rimskej rasce
skorica velka asi ako malicek
6 zelenych kardamomovych toboliek
6 klincekov


11100_4737



AKO POSTUPOVAT: 

Zomelieme koreniny v kavovom mlynceku.

11100_4714



11100_4716



Safran vlozime do jogurtu a necham odstat, kym ho nepouzijeme do jedla.

11100_4720



Maso ocistime, nakrajame na vacsie kocky a nasolime.

11100_4710



Vo woku (alebo indickom kadhai) zohrejeme ghee a poprazime minutku stipku asafoetida.

11100_4719



Pridame nasolene a kocky nakrajane maso a pekame na silnom ohni do hneda zo vsetkych stran.

11100_4722



Pridame jogurt so safranom, premiesame a chvilu opekame. Maso si pusti stavu. Ak treba zalejeme ho este trochou horucej vody.

11100_4723



Pridame korenia, nakrajany nadrobno cesnak a zazvor, bobkovy list.

11100_4725



Privedieme do varu, zakryjeme, ohen stiahneme a varime hodinu.


Podavame s dusenou ryzou, nakrajanou cibulou, ktoru si pokvapkame citronom.

6 komentárov:

  1. Zaujimave, ja indicku kuchynu uplne milujem a rogan josh je moje najoblubenejsie jedlo. Mne ale bolo povedane, ze najprv sa do ghee davaju koreniny, aby rozvinuli tu pravu chut a aromu a az potom sa dava vsetok zvysok...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tiez som to tak chcela robit (zomlete korenie do ghee), pretoze tak je to vo vacsine receptoch aj na internete. Nakoniec som sa ale poradila a vraj nie....tak asi kazdy ma svoj styl a zvyky. Ak sa ti recept nepaci, na internete urcite najdes iny :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj, Misko, chci ten recept vyzkouset a chtela bych se Te zeptat na upresneni:
    Ta rasca je rimsky kmin (cumin) anebo "cesky" kmin (caraway) nebo je to jeste nejaky jiny kmin? :)
    Diky, Jitka

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ahoj Jitka, ma to byt rimsky kmin - cumin. Chybu v surovinach som opravila, vdaka, ze si si to vsimla :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Diky moc.
    Btw: Nedavno jsem mela problem sehnat cerny kmin = cernuchu.
    Nakonec mi doma skoncil jak cerny kmin = cernucha (Nigella sativa/ kalonji), tak i ten druhy indicky cerny kmin (Bunium persicum/ kala jeera - myslim, ze ho mas u jednoho receptu).
    Kdo se v tom ma vyznat, kdyz se to oboji jmenuje cerny kmin a to i v anglictine? :)
    Takze uz mam doma snad vsechny mozne kminy.
    Jitka

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Cernucha (kalonji) su cibulove semienka, nie kmin. Tmavy rimsky kmin pouzivam vo vela receptoch, pozri si "stitky" v pravo, ale asi skor na blogu 2. to mam lepsie podla surovin podelene v stitkoch. Inak na Rogan Josh mam recept aj od sefkuchara, ktory ma teraz uci indicke jedla varit, len som ho este neodskusala, tak som ho nedavala na blog. Ale budem sa snazit co najskor. Myslim, ze to bude taky este autentickejsi :)

    OdpovedaťOdstrániť