streda, 22. decembra 2010

Smotanova Vianocka

Z casu na cas nakuknem na stranky, kde “to vari” a tesi ma, ze pribuda coraz viac slovenskych foodblogerov, pisucich recepty v slovencine. Doteraz som navstevovala vacsinou len anglicky pisane foodblogy.

Martinka bloguje “.. z lasky k vareniu… “ Jej blog je jednym z tych, ktory ma zaujal. Jej recepty su velmi priatelsky napisane, postupy pripravy jedal zrozumitelne nafotene a popisane stylom, ako ked spolu sedime v kuchyni a ona mi len tak medzi recou hovori, co sa ako uvari. Jej styl je mi velmi sympaticky.

Najdete u nej napriklad recept na Malokarpatske hovadzie zavitky s hubami, ktory vas celkom urcite nalaka svojou fotkou. Dalsim lakadlom je aj Jogurtovo - smotanovy dezert s cokoladovym kremom, no a ja, kedze je obdobie Vianoc, som si trufla na jej Smotanovu vianocku. Robila som len z polovicnej davky, taku malicku, pretoze u nas to staci :) Moja prva Vianocka...


Vianocka


(na mensiu vianocku)

250g hladkej muky (pouzila som Maida)
1 cele vajce + 1 bielko
stipka soli
45g jemneho cukru (pouzila som caster sugar)
par kvapiek vanilkovej aromy
125ml sladkej smotany (25%)
1 plocha lyzicka suseneho pieskoveho drozdia

zltok a maslo na potretie vianocky


Vianocka


V miske zmiesame muku, sol, cukor a drozdie. Pridame vajicko a bielko, ktore sme si vybrali zavcasu z chladnicky, aby sme "nepostudenili" drozdie. Dalej pridame vanilkovu aromu a zohriatu smotanu. Nesmie byt horuca, len tepla, aby nam cesto pekne nakyslo. Vypracujeme vlacne, nelepive cesto, ktore nechame v teple 1 hodinu kysnut.

Potom si cesto rozdelime na 6 (alebo 5) dielikov. 3 vacsie a 3 o nieco mensie (alebo na 3 vacsie a 2 mensie). Najskor vysulame vacsie dieliky a zapletieme spodnu cast vianocky. Potom vysulame mensie dieliky a zapletieme. Polozime na spodnu cast vianocky. Vrchnu a spodnu cast upevnime tromi spajdlikmi, ktore zapichneme pomedzi horny "vrkoc". (Ja som piekla uz aj bez spajdlickov a vianocka drzala tvar.)


1vianocka 008


Vianocku znova nechame na teplom mieste asi 30 minut podkysnut. Ruru si vyhrejeme na 180st. Pred pecenim do vianocky postrkame oblansirovane mandle, potrieme ju rozslahanym zltkom.


1vianocka 012


Prvych 15 minut ju pecieme na 180st., potom teplotu zmiernime na 160st. a dopecieme asi 15-20 minut dohneda. Hotovu vianocku potrieme rozpustenym maslom.


Vianocka



Je makkucka, na chut velmi dobra a krasne mi rozvonala cely byt. Dakujem Martinke za jej pekne stranky.


vianocka 002



Navstivte blog pisany “.. z lasky k vareniu…”




A toto je nasa rodinna oblubena rozpravka... ako inak? O Vianocke :)

5 komentárov:

  1. Michaelka ... ani neviem čo povedať..., tak krásne si o mojom blogu napísala - jedným slovom ĎAKUJEM TI a veľmi ma teší, že aj táto vianočka, ktorá sa Ti úžasne podarila bola pre Tvoje šikovné rúčky inšpiráciou. Si strašne zlatá. Ešte raz - z celého srdiečka, vrelé diiik. paa

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Michaela, tak ako ty tu predstavuješ Martinkin blog, tak mne sa podarilo minule spomenúť, aj keď len jednou vetičkou, tvoj blog pri jednom z mojich receptov. Myslím si, že tvoja stránka stojí za spomenutie a nasmerovanie čitateľov k tebe. Rada sem nakuknem, vždy keď budeš mať niečo nového alebo sa len chcem inšpirovať Indiou.

    http://kingablogger.blogspot.com/2010/12/kuracie-kari.html

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Martinka, nemas za co. Rada som o tvojom blogu napisala, pretoze je pekny a dobre sa cita :) A ta vianocka mi naozaj urobila velku radost, pretoze to bola moja prva a hned sa tak vydarila. Najvacsi kritici su moje deti a ak tie chvalili...! Naopak, ja dakujem :)

    Ahoj Kinga, som velmi rada, ze sa ti u mna paci a tesim sa kazdemu nakuknutiu, aj ja chodim nakukat ;)

    Pekne sviatky vam prajem obom.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Miška babička by mala z teba radosť :-) Ale mám aj ja...Krásne Vianoce

    OdpovedaťOdstrániť