streda 6. júla 2011

Zeleninové Makhani



Zeleninove makhani



ČO POTREBUJETE:

zeleninu si treba vopred uvariť do mäkka 
5 - 6 stredne veľkých zemiakov
2 väčšie mrkvy
150ml mrazeného hrášku
(ďalej môžete použiť aj karfiol, zelené fazuľkové struky, či ananás)

troška oleja
2 rajčiny; rozmixované na pyré 
2 stredne veľké červené cibule; rozmixovať na pyré 
2 plné hrste (asi 100g) kešu orechov + horúca voda na ich namočenie 

1/2 lyžičky rímskej rasce
1 plochá lyžička cesnakovo-zázvorovej pasty
1/2 lyžičky kašmírskeho chilli korenia
1/3 lyžičky mletej kurkumy
1 plochá lyžička mletého koriandru
1 lyžička garam masala
1 lyžička senovky gréckej; sušené lístky 
soľ
1 lyžička kryštáľového cukru (vynechajte, ak použijete ananás)
150ml sladkej smotany (alebo mlieko)
50g masla

na dokončenie:
1 zelená paprika
1 stredne veľká červená cibuľa 
hrubý plátok masla
nasekaná koriandrová vňať 



Zeleninove makhani




AKO POSTUPOVAŤ:

Rozmixujeme si kešu orechy, ktoré sme najprv namočili na 30 minút v horúcej vode. Vody len toľko, aby boli ponorené. Rozmixujeme ďalej 2 rajčiny a zvlášť rozmixujeme 2 červené cibule. Všetky 3 druhy pyré si odložíme bokom do ďalšieho použitia.

V hrnci zohrejeme olej a pridáme rímsku rascu, cesnakovo-zázvorovú pastu a rozmixovanú cibuľu. Cibuľu restujeme na stredne silnom ohni, občas premiešame. Všetka tekutina (džús s cibule) sa musí zredukovať. Potom pridáme kurkumu, chilli korenie a koriander. Premiešame. Ihneď pridáme rajčinové pyré, senovku grécku, cukor a garam masala. Premiešame. Ďalej pridáme maslo...

Zeleninove makhani


... kešu pastu a soľ. Premiešame. Pridáme smotanu, premiešame.

Zeleninove makhani


Privedieme k varu, chvíľku necháme na mierno variť (nie dlho, asi 2-3 minúty), treba premiešavať. Ak je omáčka príliš hustá, pridáme trošička vody, prejdeme varom a premiešavame. Hotovú omáčku odstavíme z ohňa a necháme hrniec prikrytý.

Zeleninove makhani


V druhej panvici roztopíme hrubší plátok masla a orestujeme na ňom nadrobno nakrájanú cibuľu a papriku nakrájanú na kocky. Pridáme omáčku a uvarenú, nakrájanú zeleninu. Dobre premiešame, pridáme nasekanú korindrovú vňať, prejdeme varom a odstavíme z ohňa. Prikryté necháme 10 minút postáť. 

Zeleninove makhani


Podávame s indickými plackami, napríklad: Kulcha, Chapati, Naan, Paratha



Robila som makhani aj so sójového "mäsa". Postupovala som rovnako ako je popísané v recepte s tým rozdielom, že som vynechala cukor a maslo, miesto oprážania na masle som použila olej. Zemiaky som dala 2 menšie a použila som sójové mäso, ktoré som si najprv uvarila v troške osolenej vody a lyžičkou garam masala. Sójové mäso som pridala v tom bode ako uvarené zemiaky. Miesto smotany som použila kokosové mlieko. Ostatnú zeleninu som použila tú istú. Takto pripravené makhani (ktoré už ale nie je makhani, pretože to nie je na masle) sa hodí do delenej stravy na rastlinný deň.


8 komentárov:

  1. Miška,díky za precízne zdokumentovaný postup.Určite vyskúšam!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. vynikajuce! dakujem! vedela som, ze omacka z kesu nesklame:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. tento tyzden urcite uvarim.Najviac sa mi aj tak paci jedenie,teda aspon u nas vsetci jeme z jedneho vacsieho taniera(sme len traja),rukami,je to nadherna atmosfera.A aj vdaka tvojim fajnym receptom.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Nie nie, u nas sa takto nepapa, kazdy ma svoj tanier. Z jedneho taniera skor v arabskych krajinach. Rukou jeme jedla, ktore sa jedia plackou, to sa inak jest asi ani neda; inak aspon vidlicka, aj manzela som naucila pouzivat lyzicu a vidlicku :) len ked sme v Mumbai u rodiny, tak sa aj ryza je rukou. Inak detom sa to ohromne lubi jest rukami :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. toto bolo prve moje vyskusane jedlo z tvojho blogu, uz ani neviem, kedy to bolo, ale este v zime :-), listovanim som na neho opat nahodou natrafila, tak mi nedalo ti nepodakovat za inspiracie .-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Miso, vynikajici opet! Dekuji a tesim se. Jak ten seznam uvarim odshora az dolu 😘

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :))) Super nadsenie!!! Som rada a dufam, ze aj zbytok bude chutit :)

      Odstrániť