Preskočiť na hlavný obsah

Cícer

Cícer je dôležitou strukovinou v jedálničku človeka. Jeho semená majú vysoký obsah bielkovín, a preto sú dôležitou zložkou stravy vegetariánov a vegánov.
Ďalšie bežné názvy pre cícer sú: cizrna, garbanzo bean, Chana, hummus a Bengal gram.


Existujú dva hlavné druhy:

22okra a kala chana 016
  • Desi - má malé, tmavšie semená s hrubou šupkou. Pestuje sa predovšetkým v Indii, Bangladéši, časti Pakistanu, Etiópii, Mexiku a Iráne. Desi (znamená "miestny, lokálny" v hindštine) je tiež známy ako Bengal gram alebo Kala Chana.
  • Kabul - má svetlejšie, väčšie semená a hladšiu šupku. Pestuje sa predovšetkým v južnej Európe, severnej Afrike, Afganistane, Pakistane a Čile a v priebehu 18. storočia sa začal pestovať aj v Indii. Kabul (čo znamená "z Kábulu" v hindštine, pretože do Indie sa dostal tento druh z Afganistanu) je nazývaný tiež Kabuli Chana a pestuje sa v celom Stredomorí, Pakistane a Afganistane.
    Cicer / Kabuli chana


    1002407_10200424467027042_1397656910_n
    • Ďalším nezvyčajným druhom je aj zelený cícer, v hindštine nazývaný Hara Chana.




    Výživa:

    Obsahuje veľa bielkovín a vlákniny.

    Je dobrým zdrojom:
    • kyseliny listovej - je najdôležitejšia pred a počas tehotenstva, pri dialýze obličiek a pre ľudí trpiacich ochorením  pečene
    • vitamínu A - je potrebný pre normálny rast a vývoj tela, obzvlášť pre zdravé kosti a zuby. Chráni sliznice pred infekciami a je základom pre tvorbu fotosenzitívneho pigmentu dôležitého pre zrak.

    minerálov:
    • mangán - je potrebný pre metabolizmus bielkovín, tukov, k regulovaniu hladiny cukru v krvi, zdravú nervovú sústavu a odolný imunitný systém
    • draslík - udržuje správny krvný tlak a funkciu srdca 
    • vápnik - je jedným z najdôležitejších minerálov v tele. Je základom zubov a kostí. Je nenahraditeľný pre funkciu buniek, svalové sťahy, prenos nervových impulzov a zrážanie krvi
    • fosfor - je dôležitou súčasťou štruktúry kostí, zubov a membrán
    • železo - hlavný význam železa spočíva v jeho prítomnosti v hemoglobíne a vo funkcii zabezpečovať prenos kyslíka z pľúc do celého organizmu, najmä do mozgu, ktorého činnosť by sa bez kyslíka v krátkom čase zastavila
    • zinok - pôsobí na nás imunitný systém, zabraňuje vypadávaniu vlasov, upravuje tvorbu nechtov, priaznivo pôsobí na osteoporózu a výrazne pôsobí na funkciu pohlavných orgánov a tvorbu hormónov. Ovplyvňuje naše zrakové, chuťové a čuchové schopnosti a podporuje našu imunitu. 
    • horčík - je nenahraditeľný pre množstvo telesných funkcií, vrátane prenosu nervových impulzov, tvorby zubov a kostí a svalových sťahov


    Pozor: Cícer môže spôsobiť vážnu alergickú reakciu. Obsahuje puríny, ktoré môžu viesť k nadmernému hromadeniu kyseliny močovej. Nadmerné hromadenie kyseliny močovej môže prispieť k zdravotným problémom, ako je napríklad dna a obličkové kamene. Cícer obsahuje tiež veľké množstvo oxalátov




    Zdroj informácií: 
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chickpea 
    http://www.everynutrient.com/healthbenefitsofchickpeas.html 
    http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4326/2 

    Komentáre