pondelok 17. januára 2011

Tahini pasta (neochutená, základná pasta)


11IMG_3290



ČO POTREBUJETE:

neuvádzam veľkost hrnčeka, ide skôr o pomer

1 hrnček sezamových semien
1/4 hrnčeka olivového oleja


11IMG_3292



AKO POSTUPOVAŤ:

Sezamové semená opečieme na suchej panvici, na miernom ohni. Nesmieme ich nechať zhnednúť, treba ich premiešavať, aby sa opiekli rovnomerne. Keď uvoľnia vôňu a začnú troška meniť farbu, hneď ich odstavíme z ohňa a necháme ochládnuť.

11IMG_3278


Ochládnuté semienka dáme do mlynčeka na koreniny a pridáme z hrnčeka len 3/4-tinu olivového oleja. Vymixujeme pastu a olivový olej potom pridávame podľa potreby.

11IMG_3287

11IMG_3288


V dobre uzavretej nádobe vám pasta v chladničke vydrží niekoľko týždňov. Používa sa napríklad pri výrobe Hummusu alebo do Baba Ghanoush.

nedeľa 16. januára 2011

Pongal festival (den 4 - Kaanum Pongal)

Zajtra je posledny, svrty den festivalu Pongal, ktory sa vola “Kaanum Pongal”. Je tiez znamy pod nazvami “Karinaal” alebo “Thiruvalluvar”. Je venovany Bohu Slnka (Surya). Vzhladom k tomu, ze Pongal ma skor vidiecke tradicie a je to agrarne zalozeny festival, ktory oslavuje zber, Slnko je dolezitou sucastou oslav. Je symbolom zivota na Zemi. Bez Slnka nic nevzklici a nerastie. Bez Slnka nie je zber a hojnost.





Surya Puja

Skoro rano zeny znova namaluju nove Kolam pred vchodom do domov. Vari sa Pongal a je ponukany Bohu Slnka Cukrova trstina je mu ponukana, aby priniesol sladkost a stastie do zivota ludi. Cukrova trstina a kokosy su ponukane Bohom, aby im aj v nasledujucom roku dozicili bohatu urodu.


Zvyky a ritualy

Zvyky tohoto dna su velmi podobne zvykom “Rakhsa Bandhan” a “Bhai Dhuj” v tom, ze zeny sa modlia za blaho svojich bratov. Zeny vykonaju ritualne kupanie a zhromazdia sa na nadvori (zeny kazdeho veku). Do stredu lista sa ulozi ryza a zeny ziadaju Bohov, aby dom a rodina ich bratov boli pozehnane prosperitou. Na Aarti sa pouzije kurkuma s vodou, vapenec a ryza. Tato voda sa pouzije na pokropenie Kolam pred vchodom do domu.


Oslava

V tento den ludia navstevuju svojich pribuznych, mladsi clenovia rodiny preukazuju uctu starsim a starsi im podakuju tym, ze im daju “symbolicku sumu” penazi.

Dalsim zvykom je aj to, ze prve jedlo sa ponuka Bohom, potom sa ponukne trocha ryze na bananovom liste vranam a az ked si vrany pridu po prve susto, mozu jest ludia. Vrany reprezentuju nasich predkov. Tento zvyk nie je zachovany vylucne len pocas tohoto festivalu, vykonava sa aj pri umrti a obrade pochovavania.

Ludia tiez v tento den zvyknu ist do chramu a dakovat Bohom za vsetky dobre veci, ktorymi boli pozehnani. Pre deti tieto oslavy znamenaju hlavne pustanie sarkanov.



Kysnutý kakaový závin (bez vajec) / Cocoa roly poly (eggless)



sobota 15. januára 2011

Pongal festival (den 3 - Mattu Pongal)

Treti den festivalu Pongal je venovany dobytku a nazyva sa “Mattu Pongal”. Ludia sa modlia za bykov, kravy a ostatne hospodarske zvierata. Kravy a byky maju svoje “osobitne miesto” v Indii. Kravy davaju mlieko, zatial co byky a voly pomahaju pliet na poliach. Maat Pongal je den, ked dobytok ma zasluzeny den odpocinku. Farmari mu prejavuju vdaku svojmu dobytku.


Legenda

V tento den sa kona Puja pre boha Ganesha a Bohynu Parvati. Podla legendy kedysi Boh Shiva ziadal svojho byka Basava ist na zem a poziadal smrtelnikov, aby si kazdy den robili olejove masaze a kupel a jedli len raz za mesiac. Nedopatrenim byk Basava ludom oznamil, ze by mali jest kazdy den a olejovu masaz a kupel maju robit raz za mesiac. Tato chyba rozzurilo Boha Shiva, ktory byka preklinal a poslal ho zit naveky na zem, aby pomahal orat polia a tak ludom pomohol vyprodukovat viac potravy.





Puja

Dobytok umyju, ich rohy pomaluju a konce rohov su ozdobene lesknucimi sa kovovymi “ciapockami”. Viac-farebne koralky, cinkajuce zvonceky a kvetinove vence su uviazane okolo ich krkov. Krmia ich Pongal-om a privedu ich do centra dediny (mestecka). Modliaci sa pred kravou ohne a dotkne sa jej noh a cela, po tomto nasleduje Aarti a dobytku sa ponuka “Prasadam” (svate jedlo; v tomto pripade Pongal) .

piatok 14. januára 2011

Pongal festival (deň 2 - Surya Pongal)

Druhý deň festivalu Pongal je nazývaný “Surya Pongal” a je určený Bohu Slnka (Surya).




Je to prvý deň v mesiaci Tamil Thai. V tento deň sýpky sú plné, slnko svieti jasne, stromy sú v plnom kvete, počuť vtáčie vyspevovanie a ľudia sú šťastní, plne pohrúžení do osláv.


Ženy sa zobudia skoro ráno a vytvoria pred bránkami ich domov nové "kolam".



V tento deň sa mlieko varí až kým nevykypí z hrncov. Znamená to radostnú udalosť, hojnosť v ďalšom roku a deti i dospelí kypenie mlieka sprevádzajú radostným pokrikovaním “Pongal-o-Pongal!”


Surya Pongal Puja

Boh Slnka je ponúkaný vareným mliekom a Jaggery. Na zem je umiestnená doska, na ktorej je vytvorený obraz Boha Slnka a okolo sú urobené kolams. V strede dosky je veľká postava Boha Slnka s jeho žiariacimi lúčmi. "Puja" Boha Slnka začne po zrodení nového mesiaca Thai. Ľudia sa začnú modliť a žiadať Boha Slnka o požehnanie.

V dedinách sa ľudia zhromažďujú na nadvorí a pripravujú oslavy Pongal pod šírym nebom. Hrniec, v ktorom sa varí Pongal zdobia kvetmi, kúskami cukrovej trstiny, listami kurkumy atď. Ako prvé sa Pongal-om ponúka Slnko.


Surya Pongal jedlo

Varí sa tiež ryža spolu s Dalom a cukrom. Odroda ryže, ktorá je použitá sa volá “venpongal”; slovo “ven” znamená “biela”. Ďalší druh ryže je tiež pripravený s dal a jaggery, tzv. “Chakrai Pongal", kde chakrai znamená “sladké”. Ako prílohu k Pongal tvorí baklažán, sambar, vada, Idli a pikantné doplnky jedál (pickle). Ako sladkosti sú pripravované na tento deň indické cukrovinky, pudingy, varená ryža a už spomenutý "Sakkarai (chakrai) Pongal".


Sakkarai Pongal


SUROVINY:

2 litre mlieka
1 a pol hrnčeka novo zozbieranej ryže
¼ hrnčeka moong dal (mungo fazuliek - lupaných)
15 ks kešu orechov
10 ks mandlí
30 ks hrozienok
¼ lyžičky strúhaného muškátového orieška
1 a pol hrnčeka Jaggery (nastrúhané)
¼ lyžičky šafránu
1 lyžička mletého kardamómu
2 lyžice ghee



POSTUP:

Posekajú sa mandle a kešu orechy. Očistia sa hrozienka a všetko sa orestuje na ghee.
Mlieko sa naleje do hlinenej nádoby nazývanej “Pongapani” a položí sa na oheň.
Keď sa mlieko začne variť, pridá sa premytá ryža a moong dal. Hneď ako sa ryža a dal začnú variť, oheň sa zmierni, pridá sa jaggery a ghee a za stáleho miešania varí, kým zmes nezačne hustnúť.
Keď to začne hustnúť pridajú sa mandle, kešu orechy, hrozienka, šafrán, kardamóm a muškátový oriešok a trocha pokvapká s ghee.
Všetko sa nechá znova prevrieť a je hotovo.



štvrtok 13. januára 2011

Pongal festival (den 1 - Bogi festival)

Dnes sa v Indii zacal festival, ktorym sa oslavuje zatva. Lohri, Makar Sankranti, ci Pongal ako sa vola u nas na juhu. Festival trva od 14.1. do 17.1. Uz od skoreho rana sa z okolitych hinduistickych chramov ozyvaju modlitby (Puja) a hra hudba.







1 den festivalu - Bogi festival:

Bogi festival alebo Bhogi je den, ked sa oslavuje cest Boha Indra, "Boh mrakov a dazdov". Boh Indra je uctievany pre mnozstvo urody,hojnosti a prosperity krajiny. Preto je tento den tiez znamy ako “Indran”.




Rano zeny vyumyvaju zem pred brankou a namaluju farebnymi kriedami (alebo farebnym praskom) kolam.




V den Bhogi vsetci ludia musia poriadne poupratovat svoje domy, kazdy kut a kazdu pavucinku a zhromazdit vsetky nechcene veci. Tento den je urceny pre domace aktivity s rodinnymi prislusnikmi.


Puja

Puja sa v tento den kona v kazdej domacnosti individualne. Polnohospodari pomazu svoje pluhy a kosaky santalovou pastou. Teda to naradie, ktorym bola zozbierana nova uroda ryze.


Ohen

Dalsim ritualom je, ze prebytocne veci v domacnosti sa hodia do ohna, ktory bol zalozeny na dreve a kravskom truse. Dievcata tancuju okolo ohna, spievaju piesne, ktorymi chvalia Bohov za urodu. Vyznam ohna, v ktorom je spaleny polnohospodarsky odpad je, aby ich ohen udrzal v teple pocas zbytku zimy.

Bhogi, Pongal



V state Andhra Pradesh v tento den dievcata spalia svoje stare oblecenie a oblecu si nove, potom ako si urobia olejovu masaz vlasov a od hlavy po paty sa poumyvaju (nie, zeby sa inokedy neumyvali :) Potom nasleduje Pongal Pana - ritual, pocas ktoreho su nove kameninove hrnce malovane a zdobene s kurkumou, kvetmi a listami mangovnika.