nedeľa 2. mája 2010

Baklažánová bharta / Eggplant bharta

Toto vegetariánske jedlo pochádza zo severnej Indie, štátu Punjab. Je niekoľko variácií jeho prípravy. Jedlo mi zachutilo u švagrinej, pretože malo zvláštnu údenú vôňu a chuť.



22bharta 029



ČO POTREBUJETE:

2 stredne veľké baklažány
1 veľká paradajka
hrsť čerstvo nalúpaného alebo mrazeného hrachu
1 lyžička Garam masala
1/2 lyžičky kašmírskeho čili korenia
1/2 lyžičky mletej kurkumy (haldi)
soľ
1 lyžica ghee


22bharta 033



AKO POSTUPOVAŤ:

Jednoduchší spôsob, ak sa vám nechce upratovať sporák: Baklažán viackrát pichneme vidličkou po celom obvode. Potrieme ho olejom a uložíme do pekáčika (ktorý si môžete vystlať alobalo, baklažán počas pečenia pustí šťavu a tá môže horieť na pekáči). Rúru si predohrejeme na 180 - 200st. a pečieme ho 40 - 45 minút.

🍆 🍆 🍆

Alebo: baklażán prekrojíme podĺžne na polovicu, urobíme pozdĺžne hlbšie zárezy do prerezanej časti a do nich postrkáme cesnak. Šupku popicháme vidličkou. Dáme do pekáčika, potrieme narezanú časť olejom a pečieme na 180 - 200st. 40 - 45min.



🍆 🍆 🍆

Klasický indický spôsob (a tento odporúčam, aby jedlo voňalo a chutilo ako má!): Baklažán popicháme po celom obvode vidličkou. Na horák dáme mriežku (ja používam mriežku, na ktorú odkladám horúce hrnce). Baklažán na mriežku položíme. Zapneme oheň a baklažán na miernom plameni opekáme. Počas opekania ho obraciame, aby sa opiekol rovnomerne zo všetkých strán. Buďte trpezliví, potrvá to. Takto pečený baklažán začne rozvoniavať ako údený (a bude tak aj chutiť). Šupka musí poriadne stmavnúť a zošúveriť sa. Vo vnútri musí byť mäkký, nie surový. 

22bharta 002


22bharta 006


Opečený baklažán dáme na tanier a narežeme ho pozdĺžne. Pri stopke ho narežeme vodorovne, čiže vznikne rez v tvare kríža. Šupku otvoríme ako knihu. Dužinu lyžicou vydlabeme a dáme do taniera, kde ju vidličkou roztlačíme trocha, alebo dáme dužinu na dosku a nožom ju nasekáne až na kašu.

22bharta 009

22bharta 011


Z baklažána vám zostane len toto ako odpad. 

22bharta 012


V panvici/kadhai si zohrejeme ghí. Pridáme nadrobno nakrájanú cibuľu a popražíme ju dohnedkava.

22bharta 014


Potom pridáme kurkumu, čili korenie a garam masala a premiešame.

22bharta 015


Pridáme nadrobno nakrájanú paradajku a opekáme na miernom ohni, kým paradajka nezmäkne.

22bharta 018


Pridáme hrach a roztlačený baklažán, osolíme. Opekáme asi 5-7 minút na slabom ohni, miešame občas.

22bharta 019

22bharta 022


Do hotového jedla zamiešame nasekanú koriandrovú vňať.

22bharta 025


Podávame s plackami Chapati.



22bharta 031





Na doplnenie 18.9.2013: Dnes som robila tento recept s obmenou, ktorú mi poradil kamarát Dušan Deák. Vynechala som hrach a použila som cesnak, zelenú chilli papričku a aj jarnú cibuľku. Veľmi dobré!

baklazanova bharta 2

9 komentárov:

  1. môže to byť chutné jedlo, akurát si nie som istý, či je aj dosť sýte. rozhodne ho skúsim urobiť v lete.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ono sa to obycajne podava tak, ze porcia ryze, nejake kari (omacka zo strukoviny alebo zeleniny), zeleninova priloha ako napr. Baklazanova bharta a k tomu 2 capati, niekto ma rad este Raita, co je nejaky zeleninovy salat s jogurtom

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem Miška, tento komentár sa mi veľmi páčil a prijala by som ho aj v iných receptoch

      Odstrániť
  3. vcera som to skusala a veru bolo to vyborne. som skombinovala s kari sosovicou a domacim chlebom.
    Baklazana som ale po pociatocnich manevroch nad plamenom dala radsej ugrilovat do rury

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Vyborne, kludne moze ist aj na gril, len to poprepichovanie supky je dolezite, aby "nevybuchol" ako mne prvykrat :))

    OdpovedaťOdstrániť
  5. vyskusane...chutilo:)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ja na zaciatku pridam cesnak a zazvor a na zaver pridam trocha smotany a necham prevarit...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Cesnak, zazvor super, ale smotanu by som do tohoto jedla nedavala :) No je na vas, ako vam chuti a ako sa rozhodnete.

      Odstrániť